«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Մեկ հայ է մնացել այն քաղաքում, որտեղ հայությունն այդչափ մեծ հետք է թողել»

«Մեկ հայ է մնացել այն քաղաքում, որտեղ  հայությունն այդչափ մեծ հետք է թողել»
24.07.2012 | 02:52

«Ոսկե ծիրան» 9-րդ միջազգային կինոփառատոնի շրջանակներում համշենահայ ռեժիսոր ՕԶՋԱՆ ԱԼՓԵՐԻ «Ապագան ձգվում է հավերժ» (Թուրքիա, 2011 թ.) ֆիլմն արժանացավ ժյուրիի էկումենիկ մրցանակին:

«Իմ նկարահանած ֆիլմերն արծարծում են քաղաքական լուրջ խնդիրներ, սակայն ես ընդհանրապես չեմ ցանկանում դրանք վերածել ագիտացիայի, այլ ուզում եմ վերածել արվեստի: Թուրքիան նման է բազմաթիվ սենյակներ ունեցող բնակարանի: Եթե «սենյակներից» մեկում կա խնդիր, այն քննարկելու փոխարեն կողպում են դուռը»,- ասում է ռեժիսորը և հավելում, որ նշված «սենյակների» դռները փակ պահել այլևս չի լինում: Ֆիլմում խոսվում է քրդերի մասին, սակայն, ինչպես նշում է ռեժիսորը, այստեղ Թուրքիայի հարյուրամյա խնդիրներն են արծարծված:
Գլխավոր հերոսուհին` Սումրուն, իր մագիստրոսական թեզն է պաշտպանում անատոլիական եղերերգերի և դրանց պատմության ժողովածու կազմելու մասին և մի քանի ամսով ուղևորվում է երկրի հարավ-արևմուտք: Դիարբեքիրում գտնվելու ժամանակ, ընթացող «անանուն պատերազմի» մեջ, նա բախվում է սեփական անցյալի մղձավանջին:
-Ձեր ֆիլմը տխուր է, բայց և լուսավոր: Արվեստագետի պա՞րտքն է` խնդիրներ վեր հանելուց զատ, նաև ուժ, լավատեսություն հաղորդելը:
-Այո, մեր պարտականությունն է` ամենամռայլ ժամանակներում անգամ մարդկանց կողքին կանգնելը, նրանց հույս և լավատեսություն ներշնչելը:
-Ձեր ֆիլմով հարցե՞ր եք վեր հանում, թե՞ փորձում եք պատասխաններ գտնել:
-Հարցեր ստեղծել, հարցեր երևան հանել, դա է նպատակը, իսկ լուծում գտնելը մեր ուժերից վեր է:
-Հրեղեն ձին, որ ազատություն է խորհրդանշում, ֆիլմի հենց սկզբում գնդակի զոհ է դառնում: Ազատութունը մեռնո՞ւմ է: Կամ գուցե մեռած, ոտնահարված ազատությո՞ւնն եք մատնանշում:
-Ձին, այո, սպանվեց, բայց ֆիլմի վերջում երևան եկավ, չմեռավ, այսինքն: Ազատության համար շատ մարդիկ են զոհվում, բայց ի վերջո ազատությունը հաղթում է, ուրիշ մարդիկ են շահում: Ազատության ձգտումը չի վերջանում: Գեղարվեստի նպատակն է մարդուն ավելի ազատ դարձնելը և ազատության գաղափարը տարածելը:
-Հավերժական սեր, քրդական հարց. այս երկու թեմաները միահյուսվում են ֆիլմում: Կարծում եմ նաև հայկական հարցը կա ենթատեքստում` հայկական եկեղեցին, եկեղեցին պահպանող միակ հայը` քեռի Անդոն, ֆիլմի ավարտին հնչող սիրերգը, և, վերջապես, Դիարբեքիրը, որ ուղղակիորեն կապված է մեր պատմության հետ:
-Ֆիլմը հայկական հարցի մասին չէ, այն հասարակական հիշողության մասին է: Մոռացության տրված հարցեր են բարձրացվում: Քաղաքները, հերոսների անցած վայրերն ինձ համար շատ կարևոր են, դրանք նույնպես պետք է կերպարների պես գործածել: Դիարբեքիրում բնակվող վերջին հայի նկարագիրը շատ բան է ասում: Մեկ հայ է մնացել այն քաղաքում, որտեղ հայությունն այդչափ մեծ հետք է թողել։ Սա ձեր հարցի պատասխանն է: Մարդիկ պետք է մտածեն այդ մասին:
Թեև հայկական հարցը ֆիլմի բուն նյութը չէ, բոլոր այս վայրագությունները, սպանությունները մտորելու առիթ են տալիս: Ազգությունն ինձ համար կարևոր չէ` քուրդ է, հայ, հույն, թուրք: Այստեղ մարդիկ են, այդ ապրումներն ունեցող մարդիկ: Ինչպե՞ս է մարդ այս վիճակին հասնում` սա՛ պետք է հարցնեք: Քաղաքական հարցերից դուրս` պետք է այս փոքր թվացող հարցերի պատասխանները գտնել:
-Ձեր ֆիլմի տեսարանները, կարծում եմ, կարող են ֆոտոշարքի հրաշալի նյութ լինել: Դրանք ռեժիսորական տաղանդի՞, թե՞ բնաշխարհի գեղեցկության արդյունք են:
-Տեղը, վայրը, լույսը, բնությունն ինձ համար շատ կարևոր են: Դա իմ արվեստի յուրահատկություններից է: Պատահական չի լինում այդ ամենը, եկեղեցու բակի մեջ թթի ծառը, որ փոթորիկը շարժում է, վրան անձրև է տեղում, պատահական կադր չէ: Ամիսներով հետևել, սպասել եմ այդ պահին:
-Հեղինակը հաճախ նույնանում է իր հերոսների հետ: Այդ առումով ո՞վ է ավելի հարազատ կամ մոտ Ձեր կերպարին` Սումրո՞ւն, թե՞ Ահմեդը:
-Սումրուն անծանոթ երկրում անծանոթ երգեր, տաղեր, եղանակներ է փնտրում, այս առումով Սումրուն է մոտ իմ կերպարին: Բայց եթե հաշվի առնենք, որ Ահմեդը, ուզած թե չուզած, մտել է այդ խառը պայքարի մեջ, մասնակցում է այդ ամենին` նկարահանելու, կինոյի միջոցով, պետք է ասեմ, որ Ահմեդն էլ ես եմ:
-Ֆիլմը ցուցադրվել է Թուրքիայում, նաև մրցանակների է արժանացել, ամեն դեպքում, համարձակություն չէ՞ քաղաքական նման հարցեր վեր հանող ֆիլմ նկարահանելը: Խոչընդոտներ չե՞ն եղել:
-Համարձակության խնդիր չեմ տեսնում: Դա իմ աշխատանքն է: Թուրքիայի մշակույթի նախարարությունը, ծանոթանալով սցենարին, հավանություն տվեց, նյութապես աջակցեց: Տասնհինգ-քսան տարի առաջ այս ֆիլմը չէր լինի, պետությունն էլ չէր օգնի: «Ակօս» թերթն էլ տասնհինգ տարի առաջ է սկսել հրատարակվել, դրանից առաջ ինչո՞ւ չկար: Այդ ժամանակից ավելի առաջ, ավելի քաջ մարդիկ շատ նեղություններ են քաշել, հավանաբար: Մենք այսօր նրանց շնորհած հնարավորություններն ենք վայելում: Այսինքն` մեզնից առաջ պայքարողների ազատության շնորհիվ ենք մենք հիմա քաջ երևում:
-Երբ թուրք ռեժիսորի հետ էի զրուցում, ասաց, որ Ցեղասպանության մասին ֆիլմերն իրենք որակում են կոտորածի ֆիլմեր, որովհետև «ցեղասպանություն» բառից թուրքերը խրտնում են, թեև ընդունում են, որ կոտորած եղել է: Ե՞րբ է այս պարադոքսը, ի վերջո, պարզվելու:
-Ցեղասպանության հարցը Թուրքիայում տարիներով լռության է մատնվել, դրա համար այսօր էլ դրա մասին խոսել մարդիկ դժվարանում են: Իրականությունը, սակայն, չես փոխի: Թուրք բարեկամս Երուսաղեմ է գնացել, հանդիպել է հայ ընկերոջս հետ, ով Երուսաղեմի հայոց պատրիարքարանի գրադարանի վարիչն է և հարցում է արել` ի՞նչ է կատարվել 15 թվականին` ցեղասպանությո՞ւն, թե՞ կոտորած: Հայը թուրք ընկերոջն ասել է` ես չեմ պնդի` դա ցեղասպանությո՞ւն է, թե՞ կոտորած, ինչ էլ եղած լինի, 2 միլիոն մարդ է սպանվել, 100 հազար, թե 30 հազար, դա չէ կարևորը: Կարևորն ահա թե ինչն է: Նա բացել է ներսի դռները, ուր գրքեր են եղել, էլի ու էլի բացել է գրքերով լցված սրահների դռներ, ասել է. «Գիտե՞ս, 1915-ից առաջ այդ երկրի մեջ ապրող մտավորականները, գրողները ստեղծագործել են, այս գրքերը նրանց գործերն են: Հիմա այս ժողովուրդը ցրված է աշխարհով մեկ, վերստին գրքեր գրելու համար մարդ չի մնացել. այսօր ի՞նչ անուն ես ուզում տալ սրան: Ցավալին սա է, ոչ թե անունը` ցեղասպանություն, կոտորա՞ծ, թե՞ եղեռն: Այդ մարդիկ չկան»:
-Ի՞նչ խնդիրների առաջ է կանգնած այսօրվա համշենցին բազմազգ Թուրքիայում:
-Դա, ըստ էության, միայն համշենցիների հետ կապված խնդիր չէ, Թուրքիայում առկա ընդհանուր ազգային խնդիր է: Երբ կապանքները բացվեցին, նրանք էլ իրենց մշակույթին, լեզվին սկսեցին տեր կանգնել: Բայց, ինչպես բոլոր ժողովրդավարական պայքարներում, ոչ ոք իր դիրքերը հեշտությամբ չի զիջում, պետք է քո իրավունքները վաստակես: Որքան տեր կանգնես դրանց, որքան պայքարես, այնքան շատ իրավունքներ ձեռք կբերես:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ
Թարգմանությունը` Սարգիս ՍԵՐՈԲՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 5890

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ